امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۱۱/۰۵- ۰۸:۵۱ - مشاهده: ۵۸۴

ولادت امیر المؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام مبازک

ولادت امیر المؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام مبازک

اوّلین امام مؤمنین و برادر، پسر عمو، وزیر و داماد او، سیّد الوصِّیین امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در بیت الله الحرام، داخل کعبه معظّمه به دنیا آمد، که قبل از او و بعد از او مولودی در آن جا بدنیا نیامده و نخواهد آمد.

 اسم شریفش علی علیه السلام است. صاحب کتاب الأنوار می‌گوید: علی بن ابی طالب علیه السلام در کتاب خدا 300 اسم دارد. مشهور ترین القاب آن حضرت امیر المؤمنین است که این لقب مخصوص آن حضرت است، و ابن شهر آشوب بیش از 850 لقب برای آن حضرت ذکر نموده است. مشهور ترین کنیه‌های آن حضرت ابو الحسن علیه السلام است.

والدین امیر المؤمنین حضرت علی علیه السلام

پدر والا مقام آن حضرت، حضرت ابو طالب علیه السلام ، و مادر آن حضرت فاطمه بنت أسد بن‌هاشم بن عبد مناف، می‌باشد که انوار امامت و ولایت از آن خزانه عصمت و گنجینه حیاء و عفّت به ظهور آمده و اوّلین‌هاشمیّه ای است که چنین اختر فروزنده ای است.

فضایل روایی مولا

احادیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله است که مدح یا فضلیتی برای امام علی(ع) بیان می‌کنند. برخی از این احادیث عبارت‌اند از:

 *حدیث منزلت* :

روایتی است که جایگاه امام علی(ع) را نسبت به پیامبر اسلام(ص)، همانند جایگاه  هارون نسبت به حضرت موسی  معرفی می‌کند.

 *حدیث مدینة العلم* :

حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که در آن خود را شهر علم و علی(ع) را دروازه آن معرفی کرده‌ است. کتاب الغدیر ۲۱ تن از محدثان اهل سنت را نام برده که این حدیث را حسن یا صحیح دانسته‌اند.

 *حدیث حق* :

از احادیث مشهور پیامبر(ص) است که على(ع) را معیار حق معرفی می‌کند. یکی از نقل‌های آن این‌گونه است: «على با حق است و حق با على و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند تاکنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»

 *حدیث لا فَتَى إِلَّا عَلِی* :

 این حدیث به‌معنای این است که جوانمردی جز علی وجود ندارد. برپایه منابع حدیثی و تاریخی، این حدیث را جبرئیل به‌علت فداکاری و شجاعت امام علی(ع) در جنگ اُحُد بیان کرده است.  این حدیث در منابع شیعه و سنی نقل شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما